Memburu Paus di Kepulauan Faroe,Laut Dipenuhi Darah

Bookmark and Share
Memburu Paus di Kepulauan Faroe,Laut Dipenuhi Darah

Laut Kepulauan Faroe di utara Eropah bertukar menjadi merah dengan darah beratus-ratus ikan paus yang dibunuh oleh penduduk di 22 November, ia merupakan sebahagian daripada budaya memburu ikan paus tahunan mereka. Memburu besar-besaran bukan komersial - daging ikan paus tidak boleh dijual tetapi dibahagikan sama rata di antara ahli-ahli masyarakat setempat. Ramai pemburu paus ke dalam sebuah teluk dan kemudian memotong sisik2 paus,meninggalkan haiwan berdarah dan mati perlahan-lahan, manakala sekitar lautnya bertukar merah. Imej laut dipenuhi darah ini selalunya boleh memberi kesan yang mengejutkan pada penonton.



Sebagai sebuah wilayah autonomi Denmark, di mana penangkapan ikan paus diharamkan, undang-undang Kepulauan Faroe yang membenarkan pembunuhan beramai-ramai paus , berparuh paus dan ikan lumba-lumba untuk mematuhi tradisi tahunan. Penangkapan ikan paus di Kepulauan Faroe di Atlantik Utara telah diamalkan sejak lebih kurang pada masa penempatan yang pertama Norse di pulau ini. Daging dan tersedu-sedu ikan paus perintis telah lama menjadi sebahagian daripada diet penduduk pulau ini '.

Walaupun kritikan dari kumpulan-kumpulan hak asasi haiwan dan Suruhanjaya Penangkapan Ikan Paus Antarabangsa, adat memburu ikan paus terus dilakukan dengan membunuh beribu-ribu ikan paus dari tahun demi tahun. Kira-kira 950 Paus Pilot Long-bersirip dibunuh setiap tahun, terutamanya semasa musim panas.

American dr bangsa ikan paus Society mengatakan bahawa ikan paus perintis tidak dianggap sebagai terancam, tetapi bahawa terdapat penurunan yang ketara dalam bilangan mereka di sekitar Kepulauan Faroe.











{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar

Powered By Blogger